Mobilfri skole

Hjalleseskolens princip om mobilfri skoledag og god digital adfærd.

Samtidens tendens er, at flere og flere elever er orienteret mod deres mobiltelefon og de digitale fællesskaber på de sociale medier fremfor de fællesskaber, som de skal være en del af på skolen. Forudsætningen for et stærkt børnefællesskab og undervisningsmiljø er, at eleverne er nærværende i samværet med andre. På baggrund af medarbejdernes opfordring har bestyrelsen besluttet at fastholde princippet om, at Hjalleseskolen er mobilfri skole.

Mål
På Hjalleseskolen har vi høje ambitioner for dannelse såvel som uddannelse. For at understøtte disse ambitioner, ønsker vi at styrke fællesskabet, trivslen og bevægelsen i hverdagen.

• At alle elever føler sig som en del af et trygt og tolerant fællesskab
  • At alle elever oplever mindre mobning - både direkte og på de sociale medier
  • At friheden fra mobilen styrker elevernes fokus og koncentration i undervisningen
  • At alle elever vil benytte vores udendørsfaciliteter til bevægelse - også i frikvartererne.

Tiltag

• Hver morgen afleverer alle elever mobilen i indkøbte mobilkasser. Telefonerne låses inde og udleveres igen, når eleverne har fri.
  • Mobilerne kan anvendes i timerne, når dette har et undervisningsrelevant mål.

Den mobilfri skole omfatter også smartwatches, når de bruges som telefoner.

• Der samarbejdes med eleverne om at sætte andre aktiviteter i stedet for mobilen. Ex. kortspil, brætspil, boldspil og øvrige udendørsaktiviteter.
  • Eleverne må kun anvende devices(computer, Ipad) i undervisningssammenhænge.
  • Det er ikke tilladt at filme eller tage fotos af elever og medarbejdere i skoletiden uden et fagligt formål og uden et samtykke.

Tegn

• Eleverne oplever at være en del af et trygt og tolerant fællesskab, hvor dannelse og uddannelse kan blomstre.
  • Alle elever skal føle sig trygge, og ingen på Hjalleseskolen skal føle sig mobbet eller blive udsat for digitale krænkelser.
  • At eleverne er mere fordybede og koncentrerede i undervisningen.
  • At eleverne er mere aktive i frikvartererne.

Evaluering
Ledelsen, MED-udvalget og skolebestyrelsen evaluerer nærværende princip løbende og justerer i forhold til tiltag og tegn.

Nærværende princip er besluttet af skolebestyrelsen på Hjalleseskolen d. 21. februar 2023