Skolerejser, lejrskoler, koloni, ekskursioner og fællesarrangementer

Principudkast vedr. afholdelse af ekskursioner, lejrskoler og skolerejser på Hjalleseskolen:

Overordnede formål med nye principper for ekskursioner, lejrskoler og skolerejser:

- Tydeligere retning, tydelig prioritering og tydelige principper for skolens ansatte, elever og forældre.

- At give øget mulighed for at tilrettelægge skolerejse i 8.kl. med faglige og sociale oplevelser.

- Lejrskoler og skolerejser er vigtige traditioner for skolen.

Ekskursioner/overnatning:

Ekskursioner kan tilrettelægges ifm en overnatning, som er arrangeret af forældregruppen. Turen afvikles dermed i et samarbejde med klassens lærere/pædagoger. Skolen dækker udgifter, som er forbundet med de faglige/pædagogiske aktiviteter i skoletiden.  Forældre forestår udgifterne udenfor skoletiden eller ifm. overnatning. Tilsyn og ansvaret for overnatning er forældrenes.

Lejrskoler:

En lejrskole skal forstås som en integreret del af undervisningen, og der er derfor mødepligt for alle elever. Skolen skal dog tilbyde anden undervisning, hvis elev ikke deltager i lejrskole. Skolen afholder alle udgifter ifm. lejrskolen undtaget elevens kostpenge. Forældre/elever kan i øvrigt tjene eller opspare penge til supplerende aktiviteter eller ekstra forplejning på lejrskolen. Det kan fx være en teaterforestilling, som ikke umiddelbart tænkes ind i undervisningens indhold. Opsparing er altid en kollektiv ordning, som altid kommer alle elever til gode.

Skolerejser:

Skolerejser er et supplement/alternativ til den almindelige undervisning. Deltagelse er frivillig, men alle elever har ret til at deltage. Forældre og elever finansierer selv skolerejsen gennem indsamling og opsparing for hele klassen. Det betyder, at der ikke kan opkræves individuel betaling. Skolen dækker medarbejdernes udgifter til kost og logi. Mht. indbetaling tilstræbes det, at ingen forældre føler sig mindreværdige. Bidragene kan indbetales anonymt, eller der udvælges én person, som forestår indsamlingen.

Årgang:

Ekskursioner/ lejrskoler/ skolerejse fra august 2023

Alle årgange

1. Ekskursioner foregår i skoletiden, men i samarbejde med forældre kan det kombineres med én overnatning. Personalet har ansvaret for faglige og/eller sociale aktiviteter i skoletiden, mens forældre har ansvaret for børnene efter den sædvanlige skoletid. Personalets arbejdstid følger personalets undervisningstid i skoletiden.

Lejrskole 5.årgang

3 dage/2 overnatninger

1. Lejrskole afvikles med to overnatninger.
  2. Skolen kan opkræve 100,- pr. døgn i kostpenge. Der kan opkræves et begrænset beløb til ekstra aktiviteter som fx museumsbesøg, naturvejleder etc.
  3. Skolen afholder øvrige udgifter til afholdelse af lejrskolen.
  4. Skolens budget for logi og transport=  10000,-

Skolerejse for 8./9.årgang

1. Skolerejse planlægges med 5 dage/4 overnatninger.
  2. Klassen sparer op til skolerejse fra 6.kl. Beløbsgrænse er 2500,-. Pr. elev inkl. Kostpenge. Beløbsgrænsen defineres som det maksimale beløb, som man kan indbetale.
  3. Så vidt muligt tjener klassen penge. Forældre opfordres til at indgå aftaler med virksomheder. Forældre bakker op om elevernes arbejdsdage, så det også prioriteres i børnenes fritid.
  4. Opsparing er kollektiv og altid anonym, hvilket betyder, at alle indbetaler til fælleskonto. Det skal sikre, at alle elever kan deltage.
  5. Det tilstræbes, at skolerejsen har et fagligt, kulturelt og socialt formål. Turens faglige indhold kan understøtte fagenes indhold.

Skolerejse for 10.klasse

4 dage/tre overnatninger

1. Skolerejse planlægges med 4 dage/tre overnatninger.
  2. Opsparing er individuel og til indskrivningsmøde informeres forældre og elever om turen og forventningerne om deltagelse og indbetaling.
  3. Alle elever har ret til at deltage – også i tilfælde, hvor forældre ikke kan/vil betale.
  4. I særlige tilfælde kan en afdragsordning aftales med skoleledelsen.
  5. Beløbsgrænse er 1800,-.
  6. Skolerejsen har primært et socialt formål med sport og bevægelse som fælles omdrejningspunkt.
  7. I tilfælde af, at forældregruppe ikke ønsker skolerejse tilbyder skolen lejrskole i stedet jf. de almindelig principper for lejrskoler.