Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kommunikation og forældresamarbejdet på aula

Formålet med nedenstående princip er at gøre spillereglerne i forældresamarbejdet tydelige med fokus på kommunikation på aula til gavn for elevernes trivsel, samarbejdet mellem skole og hjem, forældregruppen og medarbejdernes psykiske arbejdsmiljø. 

Aula er vores primære kommunikationskanal mellem skole og hjem. Det er her vores skriftlige kommunikation mellem medarbejdere og forældre foregår. Vi lægger vægt på, at skole og forældre har et godt gensidigt samarbejde – også i vores kommunikation på Aula. 

Her kan du se, hvad du kan forvente af kommunikation fra skolen, ligesom du kan se vores forventninger til dig som forælder. 

Det kan du forvente af os: 

  • Medarbejdere tjekker og anvender Aula dagligt på hverdage.

  • Vi tilstræber at kommunikere kort og præcist på Aula. Kommunikation om noget akut eller udfordrende, som kræver en længere forklaring eller dialog sker ikke over Aula, men fx telefonisk eller på et møde. 

  • Skolen overholder GDPR-reglerne og omtaler derfor ikke børn ved navns nævnelse uden samtykke i fællesbeskeder til klassens forældre. 


     
  • Vi har fokus på den gode tone på aula og i vores fælles kommunikation generelt. Skolebestyrelsen henstiller til, at vi alle lytter og er nysgerrige på hinanden, mens vi kommunikerer konstruktivt i alle sammenhænge. 

  • Vi bestræber os altid på at svare så hurtigt som muligt på beskeder i Aula, men vil altid svare inden for 2 hverdage. I tilfælde hvor det tager tid at indhente svar/information, vil du modtage en bekræftelse på, at beskeden er modtaget, og at vi vender tilbage hurtigst muligt. 

  • Det kan ikke forventes, at medarbejdere ser Aulabeskeder i den tid, der undervises eller efter endt arbejdsdag, i weekender og efter ferier. 

  • Vi sikrer den interne koordinering og orientering på skolen medarbejderne imellem. 

Det forventer vi af dig som forælder: 

  • At du tjekker Aula for opslag og beskeder på hverdage dagligt. Du kan slå notifikationer til i ”notifikationsindstillinger” i Aula-appen under “Min profil”, så du får notifikationer på både opslag og beskeder. 

  • At du har fokus på den gode tone i vores fælles kommunikation på Aula, og du tilstræber at tale konstruktivt – både hjemme og ude – om skolens personale, de øvrige forældre og elever. 

  • At du aldrig omtaler andre forældres børn ved navns nævnelse i kommunikation blandt klassens forældre om udfordringer eller bekymringer i skolen. 

  • At du starter med at kontakte klasseteamet, hvis du som forælder er bekymret eller utilfreds. Skolens ledelse kan kontaktes og involveres, hvis samarbejdet, kommunikationen og situationen er fastlåst. 

  • Du tilstræber at kommunikere kort og præcist på aula, så vi undgår lange beskedtråde. Overvej også gerne, om din henvendelse til personalet er vigtig for dit barns trivsel og skolegang, eller om du kan indhente information fra dit barn eller andre forældre. 

  • At du skriver til hele klasseteamet, når du sender beskeder, så vores klasseteams har bedre mulighed for at koordinere, videndele og håndtere din henvendelse. Dette gælder også ved beskeder om sygdom eller andet fravær. 

  • Hvis der er en ekstraordinær situation, som ikke kan håndteres via Aula, kan du bede om at blive ringet op. Skriv da en besked til klasseteamet i Aula om, at du gerne vil ringes op. Du er også velkommen til at ringe til skolens kontor ved akut behov.

  • Skolebestyrelsen henstiller til, at I anvender Aula i jeres kommunikation med hinanden, da alle forældre er tilmeldt denne kommunikationsplatform.

     

                                                          Ssådan anvender vi Aulas funktioner: 

  • ”Overblik” anvendes til hverdagsfortællinger, ugentlige/månedlige nyhedsbreve og opslag om diverse tilbud – fx skolebio, forældrerådgivning, etc. 

  • ”Beskeder” anvendes til konkrete beskeder (både til hele klassen og til enkelte elever) om fx en hændelse, til venlige påmindelser og beskeder, hvor vi har behov for at følge med i, om beskeden er læst. 

  • ”Galleri” anvendes til at dele fotos fra hverdagen på skolen. Fotos kan også være knyttet til opslag i ”Overblik” eller ”Beskeder”, og tagger man personer i dem, vil billedet også være i ”Galleri” under ”Medier af dig/Medier af dine børn”. 

  • ”Kalender” anvendes til elevernes skema og mødeindkaldelser – fx til forældremøder, skole/hjem-samtaler. 

  • ”Kontakter” anvendes til at søge kontaktinformationer frem. Det er også her, at du kan finde kontaktoplysninger på andre i klassen. Det vil være forskelligt, hvilke oplysninger der er synlige afhængigt af de tilladelser, forældre giver og GDPR-hensyn. 

  • ”Komme/gå” anvendes i SFO. 

  • ”Dokumenter” anvendes til at dele sikre filer mellem skole og hjem. 

Vedtaget i skolebestyrelsen d. 19.3 2024