Digitale teknologier

Digitale teknologier i undervisningen

Digitale teknologier har for længst gjort sit indtog på Hjalleseskolen, hvilket rummer en række fordele og opmærksomheder. De digitale teknologier bliver løbende opdateret og anvendelsen af disse kan fremme læring, kommunikation og fagligt samarbejde. Tydelig klasseledelse og rammesætning er afgørende for, at digitale teknologier kan kvalificere undervisningen, elevernes læring, trivsel og motivation i skolen.   Det handler fx om at tydeliggøre det faglige formål og om at tage ansvar for digitale forstyrrelser.

For at anvende digitale teknologier er det centralt, at alle elever kan tilgå de digitaliserede materialer gennem Ipad, computer eller en chromebook.

Mål

På Hjalleseskolen har vi høje ambitioner for elevernes digitale dannelse og teknologiforståelse.

• Alle elever skal lære at være kritiske undersøgere og analyserende modtagere.

• De digitale teknologier kan understøtte motiverende, producerende og kreative læringsprocesser.

• Alle elever skal lære at være ansvarlige brugere af IT og medier.

• Fra 0.-3. årgang anvender eleverne iPads i undervisningen, når det er relevant.

• Alle elever fra 4.-10. klasse har enten en computer eller en chromebook som en del af deres skoletaske.

Tiltag

• Fra 4.kl. – 6.kl. tilbyder skolen alle elever at låne en chromebook.

• Fra 0.kl – 3.årgang har personalet adgang til Ipads eller chromebooks i klassesæt, som kan uddeles efter behov i undervisningen.

• Ved skoleårets start opfordres elever og forældre på 7.-10. årgang til at medbringe eget device til undervisningen. Hvis det ikke er muligt, tilbydes eleven at låne et device af skolen.

Tegn

• Alle elever fra 4.kl. – 10.kl har adgang til en computer eller chromebook.

• Eleverne anvender IT, medier og digitale teknologier, hvor det fremmer læring og motiverende læringsprocesser.

• Eleverne udviser kritiske og analyserende kompetencer i forbindelse med blandt andet anvendelsen af medier og internettet.

• Personale, forældre og elever har særlig opmærksomhed på at reducere digitale forstyrrelser og fremme digital dannelse i skolen og i børns liv.

Nærværende princip er gennemgået af skolebestyrelsen på Hjalleseskolen d. 21. august 2023