Forventninger til samarbejde på Hjalleseskolen
Udarbejdet af et udvalg under skolebestyrelsen og vedtaget af skolebestyrelsen på skolebestyrelsesmødet d. 15. maj 2018
Forventninger til forældre |
Forventninger til skole- opdragelse |
Forventninger til samarbejde
|
Forældrene involverer sig i skolen og klassens fællesskab og er engageret i sit barns skolegang. |
Skolen og hjemmet har hver sine forskellige rettigheder og forpligtelser. Forældre hjælperderes børn med at forstå dette. |
Oplever forældre udfordringer mellem eleverne opfordrer skolen til, at man tager kontakt til den pågældende elevs forældre. |
Forældrene deltager i skolehjemsamtaler og arrangementer knyttet til klassen eller skolen generelt. |
Eleven medbringer bøger, penalhus, opladet, computer, andre skoleremedier, madpakke og drikkedunk/mælk. |
Voksne taler altid positivt om skolen, andre elever eller voksne i børns påhør. |
Forældrene støtter op omkring elevernes forpligtigelse til at holde orden i skoletasken og undervisningsmaterialerne. |
Eleven deltager aktivt i skolens fag og aktiviteter og sørger for at lektier altid er lavet til tiden. |
I tilfælde af konflikt/undring tager man kontakt til de voksne på skolen for at få snakket tingene igennem. Husk at der altid er to sider af en sag. |
Forældrene er ansvarlige for at ens barn er læringsparat. eleven på sin plads og forældrene er ude af klassen. |
Eleven møder voksne og andre børn med respekt og taler pænt. |
Forældrene har i klassen en fælles forpligtigelse i forhold til at få fællesskabet til at fungere. alle drengene, alle pigerne eller hele klassen Forældrene tilbyder at assistere hvis en elev ikkekan komme til et arrangement. |
Forældrerådet er tovholdere i forhold til at få lavet trivsels arrangementer for klassen. |
Eleven lytter når andre taler og venter på, det bliver ens tur. |
Lektielæsning prioriteres som en væsentlig del af familiens hverdag. Forstyrrelser minimeres. Ros gives for indsatsen frem for resultatet. |
Forældrene er rollemodeller i forhold til at møde andre med respekt og holde en god tone. |
Eleven møder frisk og veludhvilet |
Forældrene tåler åbent og informativt om handicap og elever/forældre med særlige behov. |
Forventningerne er ikke en facitliste, men opmærksomhedsfelter man som forældre og elever på skolen skal holde sig for øje.
Vi forventer ikke fuld konsensus i forhold til forventningerne, men vi forventer fuld opbakning.