Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Meddelelsesbogen

Princip for underretning af elevens faglige udbytte og trivsel med anvendelse af meddelelsesbogen:

Formål

  • Meddelelsesbogen skal understøtte dialogen mellem skole og hjem om elevens faglige og alsidige udvikling.

  • Meddelelsesbogen sikrer, at både elev, forældre og skole ved, hvad der er de væsentligste fokuspunkter og heraf følgende indsatser i elevens faglige og alsidige udvikling.

  • Meddelelsesbogen supplerer den øvrige dialog mellem elev, forældre og skole via Aula, skole-hjem-samtaler, elevsamtaler, forældremøder mv.

Mål

  • Meddelelsesbogen skal understøtte elevens oplevelse af mestring og bidrage til, at eleven får øje på egne styrker og potentialer.

Rammer for meddelelsesbogen

  • Meddelelsesbogen er digital og tilgås i Aula.

  • Evalueringsværktøj i EasyIQ anvendes inden og under skole-hjemsamtalen. Aftaler mellem skole og hjem noteres i ”opfølgning” i EasyIQ. 

  • Meddelelsesbogen er til enhver tid tilgængelig for forældre og elev.

Meddelelsesbogens fokuspunkter

  • Meddelelsesbogens fokuspunkter er formuleret med afsæt i, hvordan skole og hjem i samarbejde kan understøtte elevens faglige udvikling og trivsel.

  • Fokuspunkter kan være såvel individuelle som fælles for en klasse eller en årgang.

 

Skolens ansvar

  • Fokuspunkter formuleres i et anerkendende sprog, hvor der er fokus på elevens ressourcer.

  • Foruden fokuspunkter for de enkelte elever formulerer skolen også fokuspunkter for klassefællesskabet og tiltag for hele klassen.

  • Skolen er opmærksom på, om der er noget i undervisningsmiljøet, der udfordrer eleven generelt eller periodisk, eller om eleven mistrives, og formulerer i den forbindelse fokuspunkter i samarbejde med elev og forældre.

  • Ved ethvert fokuspunkt må det så vidt muligt beskrives, hvordan skole og forældre kan støtte eleven, og hvordan skolen følger op.

Forældrenes ansvar

  • Forældrene bestræber sig på at orientere skolen tidligt, hvis deres barn oplever udfordringer i skolen.

  • Forældre skal understøtte og bakke op om de beskrevne fokusområder for deres barn såvel som for klassefællesskabet.

De formelle rammer
Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer samt folkeskoleloven.

Folkeskoleloven angiver i § 13 b:

”Som led i den løbende evaluering, jf. § 13, stk. 2, skal der for hver elev fra børnehaveklassen til og med 9. klassetrin udarbejdes en meddelelsesbog. Meddelelsesbogen skal understøtte og kvalificere dialogen mellem skole og hjem og indeholde få, væsentlige fokuspunkter for den enkelte elevs faglige og alsidige udvikling.

Stk. 2. For elever på 1.-9. klassetrin skal fokuspunkter for den faglige udvikling i fagene dansk og matematik indgå i meddelelsesbogen, jf. stk. 1. For elever i børnehaveklassen skal fokuspunkter for den faglige udvikling i kompetenceområderne sprog og matematisk opmærksomhed indgå i meddelelsesbogen, jf. stk. 1.

Stk. 3. På 7., 8. og 9. klassetrin skal meddelelsesbogen ud over de i stk. 1 og 2 nævnte oplysninger indeholde oplysninger om elevernes overvejelser om uddannelse og de faglige krav til uddannelsen. Meddelelsesbogen skal tillige indeholde oplysninger om eventuelle særlige målrettede skole- og vejledningsindsatser, der måtte være igangsat.

Stk. 4. For elever i børnehaveklassen og på 1.-9. klassetrin med udfordringer i skolen skal meddelelsesbogen ud over de i stk. 1-3 nævnte oplysninger indeholde oplysninger om de indsatser og den opfølgning, skolen har iværksat for at imødekomme elevernes udfordringer.

Stk. 5. Meddelelsesbogen skal være skriftlig. Meddelelsesbogen skal anvendes regelmæssigt og gøres tilgængelig for eleven og forældrene mindst én gang om året.”