Info om 10. klasse

Sport, elite og event

Er du sports- eller elitesportsudøver på vej mod en ungdomsuddannelse, er dette tilbud afgjort en mulighed for dig. Vi tilbyder dig at gå i en elitesportsklasse eller  en sportsklasse, hvor du kommer til at arbejde tæt sammen i et fællesskab baseret på motivation for både skole og sport. Vi forventer, at du er sportsudøver og aktiv i en klub.

Betingelsen for optagelse er, at du er målrettet og har en høj individuel målsætning med din uddannelse og sport.

I skoleåret 2023/2024 har vi 3 sportsklasser.
Elever fordeles efter følgende kriterier:
  • - Ligelig fordeling mellem faglighed
  • - Ligelig fordeling mellem sportsgrene
  • - Ligelig fordeling mellem piger og drenge
Midt i maj sender vi optagelsesbrev ud via E-boks, hvor det vil fremgå, hvilken klasse du er kommet i.

Fag og undervisning
Du vil opleve en skoledag, der giver dig de allerbedste muligheder for at kombinere træning og skolegang. I 10. klasse på Hjalleseskolen har du 29 lektioner om ugen fordelt på dansk, matematik, engelsk og linjefag idræt. Derudover kan du vælge tysk og fysik som valgfag. Alle fag afsluttes i maj / juni med skriftlige og mundtlige eksamener.

Hver tirsdag og torsdag fra kl 8.00 til 9.30 er der morgentræning. Her kan du træne i din egen klub med din egen træner. Hvis du ikke har mulighed for at træne i egen klub, deltager du i skolens træning, som varetages af skolens lærere/trænere. Herudover vil der også være sport på skemaet i to lektioner mandag og onsdag, hvor du træner sammen med hele 10. årgang. Her arbejdes der med funktionel træning og koordinationstræning. Derudover har du en lektion i idrætsteori.

Faciliteter
10. klassescentret ligger i et af skolens fællesrum, hvor klasserne A og B er fordelt. Når der er frikvarter, eller der er fælles projektarbejde klasserne imellem, er fællesrummet et naturligt samlingssted.

Hjalleseskolen har en sportshal, en gymnastiksal, et styketræningslokale samt udendørs fodboldbaner og en kunststofbane.

I 10. klasse forventer vi, at du:
  • Arbejder seriøst med alle fag
  • Har et growth mindset
  • Bidrager positivt til fællesskabet - både i klassen og på årgangen
  • Respekterer andres holdninger
  • Møder udhvilet og til tiden hver dag
  • Overholder skolens reglement
  • Kommer med godt humør, ligesom du kan forvente at blive mødt med et smil
Vi arbejder ud fra STAR-princippet:

Sammenhold
Trivsel
Aktiv læring